Ovidiu Stefan

Fotografia Imobiliară

De ce pozele făcute cu telefonul "pe grabă" te costă mii de euro

Să fim sinceri un pic. Când pui un apartament sau o casă la vânzare, primul impuls, după ce ai dat cu mătura, este să scoți telefonul și să tragi 5-6 poze, nu? Poate prinzi o rază de soare, poate îndrepți un pic perna aia pe canapea și gata, “merge și așa”. Ei bine, “merge și așa” este exact atitudinea care te costă timp și bani. Mulți bani.

Adevărul e că, în ziua de azi, 90% dintre cumpărători (sau chiriași) își încep căutarea online. Anunțul tău este, practic, un profil pe o aplicație de dating imobiliar. Clientul stă pe canapea, pe telefon, și dă scroll. Ai exact două secunde să-i atragi atenția. O poză întunecată? O baie pozată din unghiul greșit, care pare de două ori mai mică? O cameră unde se vede uscătorul de haine în colț? Cumpărătorul a trecut mai departe și s-a dus la anunțul concurent, care arată luminos și primitor. Ai o singură șansă la o primă impresie, iar tu tocmai ai irosit-o.

De ce să dai bani pe poze când ai telefon de 1.000 de euro?

Asta e întrebarea pe care o primesc mereu. “Am ultimul model de telefon, face poze super!” Perfect, dar fotograful profesionist nu vinde unghiuri, ci vinde spațiu, lumină și emoție. O fotografie imobiliară profesionistă nu înseamnă doar să apeși pe un buton. Înseamnă să folosești un obiectiv superangular care surprinde întreaga cameră fără să o distorsioneze, să elimine umbrele alea întunecate din colțuri și să editezi pozele astfel încât albul să fie alb, nu gălbui, iar vederea de pe geam să se vadă clar, nu ca o pată albă, arsă.

Telefonul tău, oricât de deștept e el, nu știe asta. Fotograful știe cum să facă o cameră să pară mai mare și mai primitoare. El asociază locuinței acea emoție pozitivă care îl face pe client să se imagineze locuind acolo.

Beneficiile Reale, traduse pe românește

Dacă încă nu ești convins, hai să traducem “beneficii” în rezultate concrete, palpabile. Informațiile de mai jos sunt de pe FOTOIMOB.RO (un proiect foto pe care îl susțin alături de colegul meu Gabriel) și îți arată exact ce câștigi:

  1. Primești mai multe telefoane și vizionări. E matematică simplă. Poze mai bune = mai mulți oameni interesați care chiar vor să vină să vadă. Filtrezi din start curioșii și îi atragi pe cei serioși.
  2. Vinzi (sau închiriezi) mult mai rapid. O proprietate bine prezentată generează un val de interes imediat. Nu te transformi în exponat de muzeu pe site-urile de anunțuri, răspunzând la întrebarea “care e ultimul preț?” luni de zile. Eliberezi proprietatea, iei banii și îți vezi de viață.
  3. Obții un preț mai bun. Asta e miza! O proprietate care arată premium în poze atrage oferte premium. Când prezinți ceva de calitate, stabilești un standard. Nu mai atragi doar pe cei care caută chilipiruri și motive de negociere la sânge (“am văzut eu în poza aia că e întuneric pe hol…”).
  4. Arăți calitatea finisajelor. Ai pus gresie italiană scumpă și parchet triplu stratificat? Poza făcută cu telefonul, cu bliț, le face să arate ca un linoleum obosit și ieftin. Un fotograf profesionist știe cum să folosească lumina pentru a reda textura și calitatea reală a materialelor.
  5. Dacă ești agent, îți crești imaginea. Un agent care vine la client și îi propune fotografie profesionistă (deseori inclusă în comision) arată respect pentru proprietatea respectivă și pentru clientul său. Arată că nu e acolo doar să ia niște poze și să fugă, ci că are o strategie de marketing.

Atenție! Fotograful nu e magician.

Aici intervii tu. Poți să-l aduci pe cel mai bun fotograf din lume; dacă la tine în casă e haos, pozele vor fi despre haos. Am văzut de toate: haine aruncate pe pat, prosoape ude agățate de ușa de la baie, vase nespălate în chiuvetă, colecția de 15 șampoane de pe marginea căzii, magneți de frigider cât tot frigiderul, jucăriile copiilor împrăștiate peste tot.

Fotograful nu e femeie de serviciu și nici designer de interior. El vine să surprindă cadrul perfect, nu să strângă după tine. Treaba lui e să fotografieze arhitectura și spațiul, nu lucrurile tale personale. De aceea, pregătirea proprietății este 50% din succesul ședinței foto.

Pentru asta, ți-am pregătit un material special, pe care te rog să-l tratezi cu maximă seriozitate. Dă click aici și citește-l cu atenție: Ghid de pregătire a proprietății pentru fotografiere

Câteva exemple de fotografii profesionale

Întrebări Frecvente (Băbești, dar importante)

Am adunat aici cele mai comune întrebări pe care le primesc de la proprietari înainte de o ședință foto:

  • Trebuie să stau și eu “pe capul” fotografului? Nu e musai să stai pe tot parcursul ședinței. De fapt, recomandarea mea e să fii acolo la început, să facem împreună un tur al casei, să-mi arăți ce consideri tu că e important de pozat (poate un dressing ascuns, o priveliște anume etc.). După ce am stabilit planul, cel mai bine e să lași fotograful să lucreze singur. Are nevoie de spațiu să se miște, să mute poate o piesă mică de mobilier, să-și instaleze trepiedul și luminile fără să se simtă presat.
  • Ce fac cu Rex / Pufi / animalul de companie? Oricât de simpatici sunt și oricât îi iubim, ei nu se vând (sau închiriază) cu casa. În pozele de prezentare, animalele de companie distrag atenția. Cumpărătorul se va uita la cât de drăguț e cățelul, nu la parchet. În plus, pot lăsa impresia de miros sau uzură. Te rog, trimite-i la o plimbare sau lasă-i într-o singură cameră cât timp se fac pozele în restul casei.
  • Pot să-i cer fotografului să-mi pozeze modelul de la bateriile de la baie sau unghiul meu preferat? Sigur! Dacă ai anumite detalii sau caracteristici unice în care ai investit (o gresie specială, un model de clanță, etc.) pe care vrei să le scoatem în evidență, spune-ne. Ne vom concentra pe ele. Dar, în același timp, e bine să avem un echilibru. O ședință foto profesionistă trebuie să vândă în primul rând spațiul și fluxul casei. Prea multe poze de detaliu pot sufoca anunțul. Ai încredere în fotograful profesionist: el știe cel mai bine cum să pozeze spațiul general ca să atragă vizionări.

Concluzia?

Gândește-te la anunțul tău ca la o vitrină. Dacă vitrina e prăfuită, luminată prost și produsele sunt aruncate la grămadă, nu intră nimeni în magazin, chiar dacă tu ai marfă de calitate înăuntru.

Nu lăsa o poză proastă, făcută în 30 de secunde cu telefonul, să stea între tine și prețul corect. Investiția într-o ședință foto profesionistă se întoarce înzecit, fie că vorbim de o vânzare de sute de mii de euro, fie de o chirie lunară.

Sună-mă! Hai să discutăm cum putem prezenta proprietatea ta în cea mai bună lumină posibilă.

Spor la vânzare!

Cele mai noi articole